אתר התיירות המוביל לציבור החרדי והדתי
10 ינואר 2016 מאת ציקי פרנק

מה יקרה אם תדברו בטלפון בזמן ההמראה והנחיתה

אתם מכירים בוודאי את סרטוני הבטיחות שמוקרנים בתחילת כל טיסה. חלק מהסרטון מוקדש להגבלות על השימוש במכשירים סלולריים, בטענה שהם מסכנים את בטיחות הטיסה.

מה יקרה אם תדברו בטלפון בזמן ההמראה והנחיתה?

האם זה באמת מסכן את הטיסה?

מה יקרה אם נשאיר את הטלפון דולק?

מדוע חלק מהמכשירים מותרים ואחרים אסורים?

המצדדים באיסור טוענים שהיות שמכשירים אלקטרוניים רבים מצוידים במשדרי רדיו פנימיים, שלעתים מופעלים באופן עצמאי ללא שליטת המשתמש והם עלולים ליצור הפרעה שתפגע בפעילות התקינה של מכשירי הרדיו והניווט בתא הטייס. טייסים מדווחים שטלפונים סלולריים יוצרים רעש סטטי באזניות ומקשים על התקשורת עם מגדל הפיקוח. המקור לרעש הוא הניסיון של המכשיר ליצור קשר עם האנטנה.

מנגד יש הטוענים שהמקור לאיסור הוא כלכלי, ונועד לעודד אנשים להשתמש בשירותי הטלפון שחלק מחברות התעופה מתקינות במטוסיהן וגובות עליו תשלום גבוה במיוחד. (טענה בעייתית בגלל שברוב שלבי הטיסה אין שום קליטה סלולרית, ומכל מקום הדרך היחידה לדבר עם אנשים מחוץ למטוס היא באמצעות הטלפון הלווייני, שאינו בשימוש בזמן ההמראה והנחיתה).

ברוב חברות התעופה נהוג כיום להפריד בין סוגי מכשירים שונים – את אלה שיש בהם משדר סלולרי יש לכבות או לכוון ל"מצב טיסה" לאורך כל משך הטיסה. את שאר הסלולרי דורשים לכבות רק בהמראה והנחיתה. גם בזה הנהלים אינם אחידים וחלק מהחברות מתירות את השימוש במכשירים אלקטרוניים בכל מהלך הטיסה, אך אוסרות למשל שימוש במחשבים ניידים במהלך ההמראה והנחיתה, משום שהם כבדים ומסורבלים ועלולים לגרום לפציעות במקרה של תאונה.

ההפרדה בין מהלך הטיסה לבין ההמראה והנחיתה מנסה לאזן בין שתי גישות. ההמראה והנחיתה הן הפעולות המסובכות ביותר מבחינת הטייס ובהן מתרחשות מרבית התאונות, לכן נוהגים בהן משנה זהירות. בשאר משך הטיסה חשוב יותר לחברות לשמור על שלוות הנוסעים ועל מצב רוחם הטוב, והן מוכנות להגמיש מעט את הכללים כדי להנעים את זמנם.

סיבה אפשרית נוספת לאיסור יכולה להיות בעקבות דאגה ליציבות הרשת הסלולרית, כשמשתמשים בטלפון סלולרי על הקרקע, המכשיר מזהה את האנטנות הקרובות ביותר ומשתמש בהן להעברת הנתונים. בגובה שבו טסים מטוסי נוסעים, המרחק מכמה תאים סלולריים שווה, וזה עלול ליצור עומס יתר על הרשת ו"לסתום" אותה.

כיום חברות תעופה מסוימות מאפשרות גלישה ברשת סלולרית פנימית ולעתים אפילו יש למטוס אנטנה סלולרית משלו שמאפשרת שיחות לכל אורך הטיסה.

רשויות התעופה נאלצות להתמודד עם המציאות המשתנה ותקנות התעופה שהיו מתאימות רק לאחרונה מתיישנות במהירות.

תקנות התעופה הן נושא סבוך שמשלב הרבה גורמים, בטיחותיים, משפטיים, מקצועיים ובינלאומיים. אין כל אחידות בנושא ולעתים גם חברות שמתירות להשתמש במכשירים מסוימים נאלצות לאסור עליהם כשהן נוחתות במדינות שאוסרות את השימוש בהם. התוצאה היא נהלים מאוד לא אחידים.



כתיבת תגובה

החופשה שלי

להוספת פריטים לתוכניה, לחץ על הסמל: המופיע לצד העסק.

שלח את התכניה במייל

שלח את התכניה במייל